Unieke Jaguar S-type Kougar Sports

Originele fabrieksgebouwde Kougar Sports met als bouwjaar 1966 dus APK en wegenbelastingvrij.

Het is tevens een BTW auto, dus zakelijk heeel interessant om aan te schaffen en te rijden! We leggen U dat graag uit.

Rick Stevens, de geestelijk vader van de Kougar, liet zich bij het ontwerpen beïnvloeden door designs als de Frazer Nash TT en de Healy Silverstone uit de 60’ er jaren.

Hij bouwde een uniek sterk buizen chassis waar alle Jaguar componenten in geïntegreerd werden, de carrosserie is van dik GRP, een uit polyester opgetrokken body die daarna gespoten is in Balmoral Green Metallic waarbij de spatborden contrasterend hoogglans zwart zijn gemaakt. Roesten zal ie dus nooit….

Gevolg was een unieke auto waarvan er rond de 200 zijn gebouwd.

Deze specifieke auto heeft een behoorlijke historie achter zijn naam: veelal gebruikt voor Engelse Hillclimbs en in de loop der jaren verder ge-upgrade met o.a. de fabuleuze 4.2 6-cylinder in lijn motor van een E-type die standaard al 265 PK heeft. Maar door het toevoegen van een custom made uitlaatsysteem (hij klinkt geweldig uit de dubbele Sidepipes) en de Triple Weber Carburatie met open kelken die op zich al een lust voor het oog zijn zal het vermogen rond de 300 PK behelzen. Gekoppeld aan een handgeschakelde 4 bak met op iedere versnelling een Elektrische Overdrive schiet de auto dan ook uit de startblokken als je hem de sporen geeft. De Overdrive bedien je met een schakelaar op de pook, je hoeft daarvoor niet te koppelen…. Hij weegt slechts 970 KG dus er hoeft ook niet veel gewicht in gang gezet te worden. Bijkomend voordeel van de overdrive is dat het ook zorgt voor een verlaging van je brandstofverbruik want hij draait net 2500 toeren bij 100 Km/u….

De auto heeft 8500 Mijl op de klok staan die grotendeels dus bij Hillclimbs in 55 jaar tijd bij elkaar zijn gereden…. De remmerij is nagenoeg nieuw met nieuwe remleidingen, braided hoses, nieuwe klauwen en blokken rondom, er werd nergens op bezuinigd.

Het interieur is verrassend ruim en de instap wordt vergemakkelijkt door het afneembare houten Moto Lita stuur eruit te halen waarna je jezelf in de beklede kuip nestelt.

Omdat bij hillclimbs niet altijd hoge snelheden worden gereden en de motor dan makkelijker warm wordt, heeft men 2 inschakelbare koelfans geplaatst die met grote majestueuze blok mooi op temperatuur houden.

Wij hebben de achterlichten vervangen voor mooiere ‘period’ exemplaren met glazen achterlichten ipv de plastic lenzen van een Mini voor een mooier effect.

Van welke hoek je de auto ook bekijkt, het is een beauty van alle kanten. De bizar laag geplaatste grote grill (die zeker niet de mooiste is, met wat ‘battle scars’, maar helemaal past bij de tijdsgeest van de auto), de welvende spatborden, de grote wielen met de juiste nieuwe Classic Car profiel banden, de lange motorkap en de ronde achtersteven, ieder hoekpunt geeft je een nieuw verrassend beeld.

Let wel, het is ‘by no means’ een ‘pristine condition’ voertuig, maar juist 1 die gebruikt is waar hij voor gemaakt is…. Verwacht dus her en der een krasje in het polyester bodywork en het spuitwerk kent ook wat imperfecties door de tand des tijds.

Hij wordt geleverd met 'n afneembare en deelbare tonneaucover (zodat je ook alleen kunt rijden met je bagage uit het zicht en droog.

Het is wel een echte stoere mannen auto zonder dak alhoewel er ook versies bestaan waar een cabriodak op gemaakt is, dus dat moet ook mogelijk zijn.

Een audiosysteem heeft ie niet, maar de muziek zit voor je onder de lange motorkap, want de 4.2 liter motor gilt om z’n moeder als je hem echt op z’n staart trapt…..

Er zijn sowieso niet veel Kougar Sports gebouwd, maar dit exemplaar onderscheid zich door zijn unieke en veel sterkere motor uit een E-type (de meeste Kougars hebben de 3.4 of 3.8 motor ingebouwd)

Krijgt een Klassiek NL kenteken en staat binnenkort klaar voor de nieuwe eigenaar.

Er zijn momenteel 6 stuks Kougar Sports in heel Europa te koop, de goedkoopste daarvan is 47000 euro en staat in de UK, dus daar komen door Brexit nog invoerrechten (10%) en (21%) BTW bij als je hem naar NL zou halen! Dan kost ie ineens ruim 62000 euro.

De andere exemplaren staan veelal in Frankrijk tussen de 49000 en 75000 euro te koop.

Wij vragen voor deze BTW dragende auto slechts 41321 euro excl BTW (49999 euro incl BTW) inclusief NL kenteken.

  

Foto's volgen snel