Zenos E10S zwart-rood BJ 2015
KM stand 2050!!!!
Unieke mogelijkheid om een hele bijzondere sportwagen te kopen!
Heb je wel eens van Zenos gehoord (Nee, niet Xenos, de winkelketen)
Waarschijnlijk niet….
Er zijn dan ook maar 120 auto’s door Zenos geproduceerd in 2 jaar tijd…..
Wat het is????
Een ultieme sportwagen met een betere wegligging dan een Lotus, Caterham of Ariel Atom, met veel meer bruikbaar vermogen en een zeer laag gewicht…..
Wie zijn de mensen achter Zenos?
De Oprichters Mark Edwards en Ansar Ali, beiden senior Engineers bij Lotus en Caterham vonden het in 2013, nadat beide merken gestopt waren in de Formule 1, dat het tijd werd om hun technische kennis om te zetten in een lichtgewicht sportwagen die beter sturend, lichter en sneller zou moeten worden dan een Lotus Elise of Caterham super 7.
Ze gebruikten al hun kennis en ontwikkelden een aluminium ‘backbone’ chassis, met F-1 achtige wielophanging met dubbele wishbones voor en achter en een monocoque body bestaand uit gerecycled carbon fiber (er was vast heel veel over van gecrashte F1 auto’s… ;-) dat een unieke torsiestijfheid heeft met een ultiem laag gewicht….
Voor de motor shopten ze bij Ford en lepelden een 2 liter 4 cylinder in het subframe.
Het resultaat was heel byzonder; een unieke track-day auto die (later) ook met kenteken en dus ‘road legal’ verkrijgbaar was….
Van de 120 geproduceerde E10 auto’s zijn er slechts 65 gemaakt als E10S met de 2 liter GDTI Ecoboost TURBO motor met 250 PK en 400 Nm koppel gekoppeld aan een superstrak schakelende 6-bak.
Maar… zijnde een Engels bedrijf zijn van de meeste van die 65 auto’s rechtsgestuurd…..
Slechts 16 exemplaren zijn linksgestuurd geproduceerd en dit is chassisnummer 34……
Dat maakt hem NOG UNIEKER dan een standaard RHD Zenos E10
Weet dan dat hij ook nog is uitgerust met ALLE beschikbare opties en het is een ‘one of a kind’ automobiel!
Zo heeft hij als extra’s;
* Track tuned springs and dampers with adjustable platforms
* Quick release steering wheel
* 6 point race harness
* Zenos composite seats (twin skinned)
* Heated driver’s seat
* Heated windscreen and wipers
* ‘Get home’ storable hood
* Inboard fire extinguisher system
Je stapt (zonder deur) in de monocoque, die verrassend ruim is, en ziet voor je een klein digitaal TFT scherm met toerental en snelheid (in kilometers uiteraard).
Je zit op een verstelbare dubbele schaal carbonfiber stoel met goede ‘padding’ die ook nog eens verwarmbaar is in 2 standen…..
In het midden zit een groter TFT scherm op het dashboard gemonteerd met alle benodigde meters en info.
Er is een grappige startprocedure met een afstandsbediening en startknop waarna de 2 liter gelijk tot leven komt. Hij klinkt mooi rauw uit de uitlaat maar het meest verslavend is het inlaatgeluid en afblazen van de turbo, je blijft maar gasgeven en weer loslaten…. Acceleratie van 0-100 in 4 seconden!
Er zit een ‘nooddakje’ bij voor het geval je in een stortbui terecht komt. Voor de rest is het PUUR autorijden op z’n best!
De auto heeft ook nog een byzondere historie…..
Hij is nml gewoon NIEUW…..
De eerste eigenaar kocht, nog voor de E10S in productie ging, zowel een rechtsgestuurde als een linksgestuurde versie omdat hij niet zeker wist wat hij lekkerder zou vinden op het circuit (Veel coureurs vinden een rechtsgetuurde auto nml fijner rijden op een circuit). Toen de E10 daadwerkelijk in productie ging en ook een kentekenregistratie mogelijk werd heeft hij besloten om de rechtsgestuurde auto te gebruiken voor zijn ritten van en naar het circuit en erop….. de linksgestuurde was nu eenmaal gekocht en betaald dus verbleef die 7 jaar in de eigenaars garage zonder ooit geregistreerd te zijn. In die 7 jaar heeft hij slechts 1200 km gereden op geleende handelarenplaten om hem ‘gangbaar’ te houden.
Wij konden hem overnemen van de eigenaar en na behoorlijk wat gedoe bij de RDW (want hoe krijg je een NL kenteken van een ongeregistreerde auto waarvan de fabriek al 6 jaar gesloten is….) is hij nu voorzien van een Nederlands kenteken en is de BPM betaald.
De meer dan uitgebreide keuring op Circuit Lelystad van de RDW betekent ook dat hij nu heel eenvoudig in ieder Europees land is in te schrijven…..
We hebben veel ervaring(en) met Lotus Elises, Exiges, Evora en Ariel Atoms en kunnen melden dat deze Zenos E10S een superstrak sturende lichtgewicht sportwagen is die beter stuurt dan een Elise, het dubbele vermogen heeft en veel praktischer is dan iets bruuts als een Ariel Atom……
Daarbij komt dat de E10S heel makkelijk te tunen is naar 280PK (kost slechts 700 euro), maar eerlijk gezegd hebben we daar nog geen behoefte aan gehad. Er staat nu nog geen 2000 km op de teller….. nieuw dus!
Bouwjaar 2015, productie nr 34, 1 van slechts 16 geproduceerde Linksgestuurde E10S’en……
Er is 1 eerdere E10S op kenteken geweest in NL (inmiddels geëxporteerd) die verkocht is voor 68000 euro.
Dan het laatste voordeel van deze E10S; het is een BTW dragende auto dus zakelijk heel interessant om aan te schaffen (we leggen u graag de mogelijkheden uit)
Hij is net door de RDW ook APK gekeurd zonder opmerkingen!
Prijs 41321 euro excl. BTW, 49999 euro incl BTW
Het Unieke ‘Backbone’ aluminium chassis
Hier met voor-en achterwielophanging en motor ingebouwd
De op de Formule 1 geïnspireerde voorwielophanging